onze visie op huiswerk
In onze school beperken we het huiswerk bewust tot een minimum. We vinden het belangrijk dat wat kinderen thuis doen, ook écht nuttig is. De leerstof wordt in de klas voldoende ingeoefend en uit onderzoek blijkt dat extra huiswerk vaak weinig tot geen meerwaarde heeft.
Vanaf het derde leerjaar bouwen we dit verder op: we vinden het belangrijk dat leerlingen leren plannen en verantwoordelijkheid nemen, ook in een vaak al drukke week.
Zo zorgen we samen voor huiswerk dat haalbaar, zinvol én motiverend is.
Zelfstandigheid stimuleren
Het huiswerk moet door de leerling zelfstandig kunnen worden gemaakt. We vragen ouders om erop toe te zien dat hun kind het huiswerk maakt, maar verwachten niet dat zij inhoudelijk helpen. Als het huiswerk niet is gemaakt, noteert de leerkracht dit in de agenda.
Op maat gemaakt huiswerk
Wij streven naar boeiende en aantrekkelijke taken die aangepast zijn aan het niveau van elk kind, zodat alle leerlingen een gelijkwaardige inspanning leveren. Daarnaast zorgt de klasleerkracht ervoor dat er op het platform Kabas steeds oefeningen beschikbaar zijn, afgestemd op het niveau van de leerling. Zo kunnen ze op eigen initiatief verder oefenen.
Soorten huiswerk
Het huiswerk kan bestaan uit verschillende soorten taken, zoals:
- Het memoriseren van de tafels
- Automatiseren van basisvaardigheden
- Studeren voor een toets
- Het leren van een gedicht
- Technisch lezen
- Voorbereidend lezen voor een les
- Kleine opdrachten waarbij leerlingen wat ze in de klas geleerd hebben, in hun eigen omgeving herkennen en toepassen
- Informatie verzamelen
Vakantiebundels
Hoewel sommige ouders en leerlingen graag een vakantiebundel willen, voorzien wij deze niet. Wij vinden dat de vakantie een periode van rust moet zijn. Wel blijven er digitaal altijd oefeningen beschikbaar via Kabas, Scoodle of Classroom, voor wie daar behoefte aan heeft.