
Taalvriendelijke school
Bij Basisschool Brugge Centrum zien we
meertaligheid als een kracht en een kans.
Onze visie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat een goed ontwikkelde thuistaal bijdraagt aan taalvaardigheid in het Nederlands, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het leervermogen van kinderen. Door de thuistalen van onze leerlingen te omarmen, bouwen we aan een schoolgemeenschap waarin iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt.
Uit studies blijkt dat positieve aandacht voor thuistalen:
- Het leren van de schooltaal bevordert, doordat kinderen gebruik kunnen maken van hun volledige taalkennis;
- Bijdraagt aan welbevinden, zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld;
- De cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling versterkt;
- Een sleutelrol speelt in het ontwikkelen van interculturele competenties en wereldburgerschap.




Inclusiviteit:
We respecteren en waarderen de linguïstische diversiteit binnen onze schoolgemeenschap. Elke taal krijgt een plek in de klas en op school, waardoor we onze leerlingen sterker verbinden met hun identiteit.
Educatieve
meerwaarde:
We integreren thuistalen in het leerproces door translanguaging-strategieën toe te passen. Deze aanpak maakt gebruik van alle talige bronnen van kinderen en versterkt hun begrip van complexe leerstof.
Samenwerking
met ouders:
Ouders spelen een cruciale rol in de taalontwikkeling van hun kinderen. We moedigen hen aan om de thuistaal actief te blijven gebruiken en creëren activiteiten die hun betrokkenheid vergroten.
Professionele
ondersteuning:
Ons team wordt continu bijgeschoold in evidence-based methodes om de talige diversiteit in de klas optimaal te benutten.
Culturele
verrijking:
Door middel van activiteiten zoals meertalige voorleesmomenten, verhalen en liedjes uit verschillende culturen vieren we de rijkdom van taal en diversiteit.
Diverse en
meertalige wereld:
Met deze visie bereiden we onze leerlingen voor op een diverse en meertalige wereld. Ze worden zelfverzekerde, empathische en competente wereldburgers, ondersteund door een aanpak die stevig verankerd is in wetenschappelijk onderzoek.